اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تبریز

تاریخ : يکشنبه 24 دي 1396
کد 9

نشست هیات اقتصادی استان آغری ترکیه در اتاق تبریز

هیاتی از اتاق بازرگانی آغری ترکیه و آژانس های مسافرتی این استان در خصوص گسترش روابط اقتصادی، تجاری و صنعت گردشگری دو کشور با همتایان خود در محل اتاق تبریز دیدار و گفتگو نمودند.
رضا کامی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به این نکته که بیش از دو میلیون گردشگر ایرانی از استانهای مختلف ترکیه و از مکانهای فرهنگی و تاریخی این کشور بازدید نموده اند اظهار امیدواری نمود که با توجه به آغاز سال جدیدی میلادی که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشور های اسلامی انتخاب شده است تعاملات گردشگری دو کشور افزایش یافته و آژانس های گردشگری ترکیه در خصوص گسترش صنعت گردشگری ایران همکاری های لازم را انجام دهند .
علی افه رئیس اتاق بازرگانی آغری با اشاره به ظرفیت های شهرهای مرزی دو کشور ایران و ترکیه اظهار امیدواری نمود با مرتفع نمودن مشکلات گمرکی در مرزهای دو کشور بتوانیم در خصوص گسترش روابط دو جانبه اقدامات موثری انجام داده باشیم. وی در خصوص گسترش تعاملات گردشگری خاطر نشان کرد: تبریز 2018 فرصت مناسبی برای شروع مجدد و متفاوت در راستای گسترش این صنعت در ایران است و آژانس های ترک آماده همکاری همه جانبه در این زمینه هستند.
روحی مدیر کل امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های تولیدی، صنعتی، معدنی استان و با یادآوری این نکته که به علت سابقه صنعت و دانشگاهی استان در زمینه نیرو های متخصص جزء استانهای بی نظیر کشور به حساب می آید از هیات ترکیه خواست تا به منظور آشنایی بیشتر با ظرفیت سرمایه گذاری در استان از مناطق آزاد ارس و سهلان دیدار داشته باشند. وی در خصوص مباحث و مشکلات گمرکات کشور خاطر نشان کرد: الکترونیکی شدن اقدامات گمرک بسیاری از مسائل در این زمینه را مرتفع نموده است.
بایرام زاده از کارشناس ارشد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به اشاره به این نکته که بیش از 250 آژانس گردشگری در استان و 150 آژانس گردشگری در شهر تبریز فعال هستند در خصوص ظرفیت های گردشگری استان خاطر نشان کرد: حدود 2 هزار اثر تاریخی در استان ثبت ملی و از این آثار دو مورد ثبت جهانی شده است یاد آور شد : استان در زمینه های اکو توریسم و توریسم سلامت ظرفیت های بی نظیری دارد که همکاری تورهای گردشگری دو کشور در توسعه این صنعت در استان می تواند تاثیر گذار باشد.
ملکی از مدیران آژانسهای مسافرتی استان با اشاره به این نکته که آژانسهای مسافرتی استان برادری خود در قبال آژانسهای ترک به اثبات رسانده اند و سالهای متمادی با شناخت از استانهای مختلف ترکیه بسته های گردشگری برای تک تک استانهای ترکیه طراحی و مسافران بسیاری را برای بازدید از مکانهای فرهنگی و تاریخی و تفریحی به ترکیه گسیل داشته اند از شرکتهای گردشگری ترکیه خواست با در نظر گرفتن رویدادتبریز 2018 همکاری های بیشتری با طرف ایرانی داشته باشند.
در ادامه جلسه میران گردشگری از دو استان آذربایجان شرقی و آغری ترکیه به صورت رو در رو به منظور گسترش روابط گفتگو نمودند.